Co zrobić w przypadku cyberataku?

Co zrobić w przypadku cyberataku

Prewencja jest najlepszym sposobem na dbanie o bezpieczeństwo systemów firmy. Poznaliśmy na to już wiele metod przeciwdziałania potencjalnym zagrożeniom. Co jednak gdy wszystkie nas zawiodą? Nawet najlepsze zabezpieczenia nie gwarantują całkowitej ochrony. Dlatego dzisiaj radzimy co zrobić w przypadku cyberataku, aby zminimalizować straty i wyciągnąć przydatne wnioski na przyszłość.

1. Ogranicz rozprzestrzenianie

Po wykryciu wrogiej aktywności należy jak najszybciej zidentyfikować zaatakowane serwery i uniemożliwić zainfekowanie kolejnych. Szybkie działania awaryjne mogą ograniczyć się do odcięcia połączenia internetowego i zdalnego dostępu, aktualizacji ustawień firewalla i programów antywirusowych oraz zmiany najistotniejszych haseł. Na tym etapie powinny zostać zaangażowane osoby i zespoły, które zajmą się odzyskiwaniem utraconych danych oraz zabezpieczeniem tych, które nie zostały jeszcze skradzione.

2. Oceń szkody

Ocena ilości szkód i przyczyny cyberataku to niezbędny krok do skutecznego zażegnania problemu. Niezależnie od tego, czy incydent był odosobniony, czy stanowił część większego, zorganizowanego ataku, w którymś momencie zabezpieczenia firmy musiały zawieść. Należy zastanowić się nad tym, jak doszło do ataku, kto miał dostęp do zainfekowanych systemów oraz z jakimi innymi systemami i danymi były one połączone.

3. Zgłoś incydent

O cyberataku powinni zostać poinformowani wszyscy pracownicy, aby poznali i stosowali właściwe procedury postępowania. Bardzo możliwe, że wyciek danych może zaszkodzić partnerom oraz klientom przedsiębiorstwa, dlatego niezastąpiona jest tutaj szczera i bezpośrednia komunikacja na każdym etapie ustalania przyczyn i naprawiania skutków incydentu.

Obecnie przyjmowaniem zgłoszeń cyberprzestępstw zajmuje się CERT Polska. Na oficjalnej stronie zespołu można zgłosić każdego rodzaju cyberincydent.

4. Zabezpiecz na przyszłość

Wyciągnięcie wniosków na przyszłość jest istotne dla bezpieczeństwa całej firmy. Po ustaleniu przyczyny ataku należy usprawnić systemy w taki sposób, aby więcej nie dopuścić do podobnej sytuacji. Częścią takiej profilaktyki są również szkolenia dla pracowników, podczas których poznawać będą nowe metody hakerów oraz sposoby na ochronę własnych danych w pracy i czasie prywatnym.

Przedsiębiorstwa, które nie mają rozbudowanego działu cyberbezpieczeństwa, mogą zasięgnąć pomocy zewnętrznych ekspertów, którzy specjalizują się w przeprowadzaniu audytów bezpieczeństwa. Kompleksowana analiza systemów zabezpieczeń sieci firmy pozwoli na dokładne wskazane słabych punktów oraz możliwości ich likwidacji.

Stawanie na nogi po cyberataku nie należy do najłatwiejszych zadań – szczególnie jeśli utracone zostały cenne informacje, ważne nie tylko dla samej firmy, ale także jej klientów i partnerów biznesowych. Każdy incydent powinien być więc lekcją, która ograniczy ich występowanie w przyszłości.