Cyberbezpieczeństwo a nieruchomości – największe zagrożenia dla branży

Nieruchomości

Digitalizacja jest aktualnym trendem, który w czasie pandemii nie został pominięty również w branży nieruchomości. Wg raportu „2020 Commercial Real Estate Outlook” przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte globalne zmiany, jakie obserwujemy od początku roku 2020, wpłynęły w ogromnym stopniu na oczekiwania klientów – przede wszystkim komercyjnych. Od teraz, obok doświadczenia najemców i przystępnej lokalizacji, znaczenie ma rodzaj oferowanych rozwiązań technicznych gwarantujących bezpieczeństwo. Dotyczy to także Polski.

Każdego roku pojawiają się kolejne biura nieruchomości świadczące swoje usługi w różnych miastach Polski. W 2019 roku na popularnych serwisach ogłoszeń można było znaleźć ich ok. 6 tys. Obecnie liczba ta przekracza już 9 tys. Choć rynek wynajmu i sprzedaży nieruchomości nie przoduje w statystykach strat spowodowanych cyberprzestępczością,to jako gałąź gospodarki mająca dostęp do poufnych danych firm i osób prywatnych, zdecydowanie musi dbać o własne cyberbezpieczeństwo.

Cyberzagrożenia branży nieruchomości

Rynek nieruchomości wydaje się być przestarzały, w końcu może pochwalić się długą historią, sięgającą w Polsce XVII i XVIII w. Jednak wymagania dzisiejszego świata zmuszają do zmian wszystkich. Istotną kwestią dotyczącą innowacji w tym sektorze jest tzw. proptech (property technology), czyli nowoczesne rozwiązania technologiczne usprawniające zarówno branżę budowlaną, jak i nieruchomościową. Mają one na celu m.in. usprawnianie oraz poprawę komfortu i bezpieczeństwa działań związanych z planami, budową, zarządzaniem, handlem, przekazem informacji, wynajmem oraz ostatecznym użytkowaniem, przekazanej w ręce klienta, przestrzeni.

Postępująca digitalizacja i stosowanie nowych technologii niesie za sobą niebezpieczeństwa ze strony cyberprzestępców. Bez odpowiedniej ochrony wszelkie systemy i narzędzia funkcjonujące w branży nieruchomości pozostają niezwykle wrażliwe i otwarte na kradzież danych.

Warto zacząć od tego, że biura obsługujące klientów mają dostęp do dużej ilości danych osobowych, danych finansowych, numerów ubezpieczenia społecznego, numerów paszportów, numerów prawa jazdy, informacji o ubezpieczeniach i haseł. Te dane często przechowywane są w chmurach, które nie posiadają odpowiednich szyfrowań zapobiegających dostępowi osób trzecich. Niezaprzeczalnym problemem wpływających na stan cyberbezpieczeństwa jest wykorzystywany przez pracowników wewnętrzny i zewnętrzny sposób komunikacji. Odbywa się ona najczęściej za pośrednictwem e-maili, które z wielu powodów są bardzo niebezpieczną formą wymiany danych. Należy także podkreślić, że branża nieruchomości współpracuje blisko z różnymi dostawcami i firmami z branży magazynowo-logistycznej. Wraz z wydłużającym się łańcuchem dostaw pojawia się większa liczba potencjalnych zagrożeń, które ciężko jest kontrolować. Zwłaszcza, jeśli któreś z ogniw jest szczególnie podatne na działania hakerów. Świadomość zagrożenia jest więc niezwykle ważna, a jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez firmę audytorsko-doradczą KPMG jedynie 50% organizacji deklaruje pełną gotowość do obrony przed cyberatakami.

Oczywiście nie wszystkie przedsiębiorstwa związane z nieruchomościami mierzą się z tym samym ryzykiem. Jego stopień zależy przede wszystkim rodzaj działalności, obszaru działania oraz ilości i charakteru danych osobowych przechowywanych w systemach. Poza nowoczesnymi technologiami bezpieczeństwo gwarantują także kompetentni pracownicy, którzy doskonale rozumieją istotę możliwych zagrożeń i wiedzą jak się przed nimi bronić.