Jak dbać o cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży?

cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży

Realizując misję szerzenia świadomości na temat cyberbezpieczeństwa, nie zapominamy o najmłodszych bywalcach Internetu. Wiek osób stawiających swoje pierwsze kroki w sieci jest coraz niższy – są to nawet dzieci w wieku 6-7 lat. Korzystanie z technologii staje się dla nich tak oczywistą umiejętnością jak czytanie, czy pisanie. Z tego względu rozmowa o bezpiecznym korzystaniu z Internetu spoczywa na barkach rodziców i warto ją podjąć tak wcześnie, jak pociechy zaczynają sięgać po smartfonowe rozrywki. Jak więc dbać o cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży? Najskuteczniejszym sposobem jest odpowiednia edukacja.

Ustalanie zasad

Pozostawienie dziecka z tabletem to wygodne rozwiązanie, które z pewnością gwarantuje rodzicom chwilę odpoczynku. Jednak należy pamiętać, że mózg człowieka rozwija się najbardziej w pierwszych latach życia, a do tego potrzebuje stymulacji każdego zmysłu. Świadomi tego faktu opiekunowie dbają o wprowadzanie odpowiednich zasad, które umożliwią najmłodszym korzystanie z technologii w sposób rozsądny i bezpieczny. Oto kilka najważniejszych z nich:

  • • brak kontaktu z urządzeniami ekranowymi do 2 roku życia,
  • • poranki i wieczory bez dostępu do urządzeń ekranowych – dbanie o jakość snu jest niezwykle ważne w młodym wieku,
  • • ustalenie czasu bez elektroniki oraz ilości czasu i pory korzystania z niej,
  • • w przypadku młodszych dzieci maksymalnie 30 minut korzystania z urządzeń mobilnych dziennie,
  • • dostosowanie aplikacji i treści do etapu rozwoju dzieci,
  • • korzystanie jedynie z aplikacji oraz instalowanie gier zatwierdzonych przez opiekuna
  • • nieudostępnianie prywatnych danych oraz zdjęć online.

Dzieci szybko rozwijają nawyki i przyzwyczajenia, dlatego niezwykle ważne jest edukowanie ich jak najwcześniej, aby zaadaptowały zdrowe praktyki związane z urządzeniami ekranowymi oraz aktywnością w Internecie.

Materiały przyjazne dzieciom

Technologia ma pozytywny wpływ na edukację najmłodszych – pod warunkiem że wykorzystywane materiały są odpowiednio dobrane zarówno do rozwoju poznawczego, społecznego, jak i emocjonalnego. Aplikacje oraz gry edukacyjne powinny angażować jak największą liczbę zmysłów i zachęcać dzieci do interakcji. Z tego względu należy sięgać po rozwiązania opracowane przez pedagogów i psychologów oraz projektantów, którzy wiedzą, jak przekazać specjalistyczną wiedzę w sposób ciekawy i zabawny. Edukacja powinna obejmować także aspekty bezpieczeństwa w Internecie – zaczynając od rozmów o potencjalnych niebezpieczeństwach wynikających z korzystania z sieci, oraz zapoznawania dzieci z materiałami wprowadzającymi w zagadnienie cyberbezpieczeństwa.

Świadomość zagrożeń

Dzieci, mniej świadome czyhających zagrożeń, są łatwiejszym celem oszustów i cyberprzestępców. Korzystające z Internetu w pojedynkę mogą przypadkiem zainstalować niepożądany program lub aplikację, bądź udostępnić prywatne informacje. W sieci nieciężko też spotkać osoby, które, wykorzystując ufną naturę dzieci, podszywają się pod rówieśników i próbują uzyskać poufne dane. Najmłodsi są też narażeni na hejt oraz nękanie, których sprawcami są często ich koledzy i koleżanki. W takich sytuacjach dzieci powinny wiedzieć, że zawsze mogą zwrócić się o pomoc do zaufanej osoby dorosłej. Jeśli tylko poczują, że ktoś próbuje coś na nich wymusić lub po prostu poczują się niekomfortowo w jakiejkolwiek interakcji online.

Bez strachu, z zaufaniem

Doskonale wiadomo, że strach nie jest dobrym sposobem na naukę czegokolwiek. Mimo możliwych do napotkania niebezpieczeństw Internet może być bezpiecznym dla dzieci środowiskiem nauki oraz zabawy. Poza zabezpieczeniem swoich urządzeń odpowiednim oprogramowaniem (VPN, antywirus, ochrona kamery internetowej, blokady rodzicielskie Internetu), warto wzbudzać w dzieciach poczucie pewności siebie związane z użytkowaniem technologii. Jeśli rozumieją, dlaczego nie mogą udostępniać online pewnych informacji, rozmawiać z obcymi, nie wchodzić na niektóre strony, łatwiej będzie im wcielić w życie zasady ustalone z osobami dorosłymi.

Na koniec należy zapamiętać jeszcze jedną istotną rzecz – świat online prędzej, czy później stanie się częścią rzeczywistości każdej młodej osoby, dlatego rodzice nie powinny odkładać edukacji o cyberbezpieczeństwie zbyt długo.